Zoekmachine optimalisatie Google

Zoekmachine optimalisatie Google is het inspelen op de factoren waar Google veel waarden aan hecht. Hierdoor kan er zonder advertentiekosten een hogere positie in de zoekmachine ingenomen worden. Zoekmachine optimalisatie, ook wel bekend als search engine optimization (SEO), zorgt ervoor dat de vindbaarheid van specifieke pagina's verbeterd. Dit klinkt eenvoudig, het is echter het tegenovergestelde. Zoekmachine optimalisatie is namelijk gericht op diverse aspecten van een webpagina, zoals: content, autoriteit en techniek. Verder op deze pagina beschrijven wij de voordelen, eigenschappen en laatste trends van zoekmachine optimalisatie google.

Danny

Ik help je graag verder!

  • SEO & SEA
  • MEER LEADS VIA JOUW WEBSITE
  • ONDERSTEUNING VAN EEN SPECIALISTISCH TEAM
  • BETER VINDBAAR VOOR JOUW POTENTIËLE KLANTEN

56%

Gemiddelde stijging van Google posities per klant.

288%

Gemiddelde Bezoekersaantal Stijging Per Klant

400%

Gemiddelde conversiestijging per klant.

2.566.765

Aantal vertoningen per maand

+/-4

Cursussen per jaar

* Bovenstaande cijfers zijn gebaseerd op januari 2020 bij nieuwe digitale transitie

Wat is zoekmachine optimalisatie nu eigenlijk precies?

Zoekmachine optimalisatie kan gedefinieerd worden als: ‘Het geheel aan activiteiten gericht op het hoger laten scoren van een webpagina in de organische (niet betaalde) zoekresultaten van een zoekmachine door middel van relevante zoekwoorden.’  Hierbij is er spraken van een grote hoeveelheid activiteiten, omdat het algoritme van Google een website beoordeelt aan de hand van meer dan 200 factoren. Doordat de zoekmachine periodiek websites indexeert is het mogelijk om beter te scoren op deze factoren nadat webpagina’s geoptimaliseerd zijn. Het maakt niet uit wat voor dienst of product er aangeboden wordt. Voor een succesvolle verkoop is het essentieel dat er zoekmachine optimalisatie wordt toegepast. Waarom?

  1. Slechts 10% van al de Google gebruikers kijkt verder dan de eerste pagina;
  2. Maar 25% van de Google gebruikers kijkt verder dan de eerste vijf resultaten;
  3. Maar liefst 40% van al de niet-betaalde zoekopdrachten voortkomen uit de eerste positie in Google.

Hoe kom ik bovenaan in Google?

Bovenaan komen in Google is een grote uitdaging, toch is het niet onmogelijk. Volgens Google wordt ongeveer 90% van het web niet of niet optimaal geïndexeerd door Google. Dit betekent dat met de juiste werkzaamheden het grootste gedeelte van de concurrentie voorgebleven kan worden. Waarbij dé cruciale vraag is: ‘Wat zijn de juiste werkzaamheden?’ Dit is compleet afhankelijk van de huidige staat van een website. Zoals al eerder gezegd beoordeelt Google websites op heel veel factoren die weer onderverdeelt zijn in verschillende categorieën. Wanneer een website slecht scoort op autoriteit en content, dan zullen de werkzaamheden hierop gefocust zijn. Hieronder geven wij wat praktische voorbeelden en eigenschappen van de drie categorieën van SEO. 

Wat is techniek binnen zoekmachine optimalisatie?

De techniek van een website of webpagina is de structuur en manier van coderen. In de praktijk zien wij dat er hele grote verschillen zijn in de techniek van websites. Dit komt omdat websites op verschillende manieren en door mensen met wisselende expertise-niveaus worden gemaakt. Zo komt het regelmatig voor dat wij een website tegenkomen die enkele jaren geleden zijn gemaakt door een template in te vullen zonder enige kennis van coderen. Wat vaak resulteert tot een website die bijzonder traag is. Dit kan met verschillende dingen te maken hebben. In veel gevallen worden foto’s, ongeacht de grootte, gewoon op een website geplaatst. Ook zien we vaak dat er veel extra software (in het geval van WordPress plug-ins) onnodig wordt gebruikt. 

Wat is content en hoe kan je dit het beste invullen?

Een website kan nog zo goed gecodeerd zijn, maar als de content nog wal, nog kant slaat dan snapt Google niet waar de website over gaat. Klinkt eenvoudig. De praktijk bewijst het tegendeel. Google heeft nogal veel voorkeuren als het gaat om content. Hieronder sommen wij enkele voorbeelden op:

  • Er moet voldoende content, het liefst minimaal 600 woorden per pagina, aanwezig zijn.
  • Het kopiëren en plakken van content wordt direct afgestraft. Google zet je gerust een aantal posities lager wanneer spraken is van duplicate content.
  • De titels en beschrijvingen van een pagina dienen een specifiek aantal tekens te bevatten. Niet te weinig, maar zeker ook niet te veel.
  • Zijn er afbeeldingen weergegeven op de pagina? Ja, daar wordt Google blij van, maar wel alleen als zij ook een titel en alt-tekst hebben gekregen die past bij de rest van de content.
  • Het toepassen van interne- en externe links wordt ook gewaardeerd door Google. Hierover meer in het kopje autoriteit.

Wat verstaan we onder autoriteit?

Autoriteit is de mate van betrouwbaarheid in de ogen van Google. Dit is afhankelijk van de ‘leeftijd’ van je domeinnaam. Hier kan je echter vrij weinig aan doen. Waar wel wat aangedaan kan worden is, het creëren van een gezond linkprofiel. Deze werkzaamheden worden aangeduid als linkbuilding. Dit houdt in dat gerelateerde betrouwbare sites verwijzen naar die van jou!  In onze gratis SEO-scan kijken wij naar de al de bovenstaande punten, aan de hand hiervan stellen wij een strategisch plan samen om jouw website te optimaliseren.

Wilt u meer klanten uit uw website halen?

Scan uw website GRATIS op vindbaarheid