Webshop laten maken

Je verkoopt producten online en heeft een goede webshop nodig. Je wilt een webshop laten maken die het bedrijf online een gezicht geeft en de juiste doelgroep aanspreekt. Wij ontwikkelen webshops die ook echt jouw producten verkoopt. Dit heeft te maken met een aantal aspecten die belangrijk zijn in het aankoopproces online.

Danny

Ik help je graag verder!

  • WEBSHOP SPECIALIST
  • GEBOUWD OP DE NIEUWSTE SOFTWARE
  • ONDERSTEUNING VAN EEN SPECIALISTISCH TEAM
  • PASSEND BIJ JOUW POTENTIËLE KLANTEN

65+

Webshops die wij beheren en onderhouden

+/-4

Cursussen per jaar

100%

Enthousiast team

52

Vrijdagmiddag borrels per jaar

50+

Webshop designs gemaakt

* Bovenstaande cijfers zijn gebaseerd op januari 2020

Een webshop laten maken, go or no go?

De consument wordt ook wel een ‘luie’ consument genoemd. Het voordeel van webshops is het gemakkelijk bestellen van artikelen. De consument heeft 24 uur per dag, 7 dagen in de week de mogelijkheid om artikelen te bestellen. Die artikelen zijn zelfs een dag later al in huis! Een webshop heeft daarentegen een enorm groot assortiment, bijvoorbeeld bol.com met een assortiment van 23 miljoen artikelen.

Het nadeel van een webshop is dat de consument heel makkelijk de webshop verlaat. De consument heeft ieder moment in het aankoopbeslissingsproces de mogelijkheid om de webshop te verlaten. De consument is dus erg kwetsbaar en kan bij een kleine prikkel de webshop al verlaten. Webshops doen er zoveel mogelijk aan om de consument in handen te houden. Dit wordt gedaan door pop-ups te weergeven bij het verlaten van de webshop of een trigger te plaatsen op de webshop. Het lastige van een webshop is dus de aandacht houden van de consument.

Wie moeten de producten online aanschaffen?

Dit is de allerbelangrijkste vraag. Welke doelgroep moet aangesproken worden voor het verkopen van jouw producten? En als dat duidelijk is, hoe beïnvloeden we deze doelgroep op een positieve manier om daadwerkelijk over te gaan tot aankoop.

Voordat wij beginnen willen we helder hebben wie jullie zijn, wat jullie doen, welke producten/diensten jullie aanbieden en wat de doelgroep is. Hoe beter wij dit in kaart hebben hoe beter de webshop uiteindelijk wordt. In feite gaan we vooraf bepalen waar het eindresultaat aan moet voldoen en wat de webshop moet uitstralen.

Webshop laten maken; functies bepalen

Samen hebben we de organisatie en doelgroep goed in kaart gebracht. Als dit duidelijk is gaat we de functies en features bepalen die nodig zijn om de webshop bezoeker zo optimaal mogelijk te kunnen bedienen.

Omdat tegenwoordig (bijna) alles kan qua functies, is het belangrijk om te kijken wat echt noodzakelijk is. Een overkill aan functies en features kan ook een negatief effect hebben. Daarom is het goed om onderscheid te maken in:

– must haves
– should haves
– nice to haves

Het onderscheid maken heeft verschillende redenen. Teveel functies of features betekent niet altijd een hogere conversie. In sommige gevallen is het juist de kunst om functies weg te laten om de conversie te verhogen en de webshop succesvoller te maken.
Wij adviseren altijd om te starten met een webshop waarbij de must haves qua functies aanwezig zijn. Aan de hand van A/B testen kunnen we kijken waar de bezoekers goed en minder goed op reageren of waar juist behoefte aan is. Hierdoor hebben we goed in kaart hoe we de should haves en nice to haves gaan implementeren binnen de webshop.

Naast het feit dat we niet zomaar beslissingen nemen, geven nieuwe functies de klant ook nieuwe impulsen indien dit gerealiseerd is. Je laat zien dat de organisatie zich heeft doorontwikkeld en inspeelt op nieuwe mogelijkheden en innovaties.

Webshop laten maken: Koppelingen

Als je producten online verkoopt, heb je als organisatie te maken met verschillende aspecten. Hoe monitor ik mijn bezoekers? Hoe regel ik de transport? Hoe beheer ik mijn voorraad? Hoe regel ik de administratie? Hoe beheer ik mijn klanten? En ga zo maar door. Het is mogelijk om jouw webshop te koppelen met bijvoorbeeld Post NL, verschillende platformen, boekhoudsystemen, CRM systemen of ERP systemen. Deze mogelijkheden worden hier nog eens goed uitgelegd.

Webshop laten maken; Design

Op dit moment is het duidelijk wie jullie zijn en wat jullie willen. Wat de ‘achterkant’ van de webshop moet kunnen is helder. Nu is het tijd voor de ‘voorkant’, wat vaak wordt gezien als het leukste gedeelte. De voorkant van de webshop wordt op maat gedesigned. Hierbij kijken we naar de huisstijl van de organisatie in combinatie met wat jullie uit willen stralen en wie de doelgroep is. Aan de hand van deze combinatie maken wij een op maat gemaakt design.

Tegenwoordig worden websites allang niet meer alleen op computer bekeken, daarom houden wij bij het design al rekening met verschillende schermgroottes. Er wordt een design gemaakt voor zowel mobiel, tablet als desktop. Zo weet jij van tevoren exact hoe de webshop eruit komt te zien op elk scherm.

Webshop laten maken; Ontwikkeling

En nu het echte werk. We weten hoe de webshop eruit moet komen te zien (voorkant) en wat het moet kunnen (achterkant). Deze werelden worden samengebracht tot een werkende webshop met een gebruiksvriendelijke CMS.

Webshop laten maken; Testen!

Vooraf zijn er functies bepaald, daarna hebben we een op maat gemaakt design gemaakt. dit is samengekomen tijdens de ontwikkeling. Nu is het tijd om te testen wat we vooraf hebben afgesproken. Ziet alles er uit zoals we vooraf dachten en werkt elke functie zoals deze zou moeten werken. Samen met jou lopen we de gehele webshop door en testen we elke functie. Van de homepage tot het bestelproces. Het moet een geoliede machine zijn voordat we live kunnen.

Webshop laten maken; LIVE zetten

Dit is natuurlijk wel een momentje, de nieuwe webshop wordt gelanceerd. Het liefst zien wij dat dit groots gebeurd.
Nadat de webshop live is, is het belangrijk dat hij ook online blijft. De ontwikkelingen van het internet zijn bijna niet bij te houden, maar wij ontwikkelen gewoon mee. En jouw webshop daarom ook. Maandelijks voeren wij onderhoud aan jouw webshop. Dit is cruciaal voor webshops. Onder het onderhouden valt o.a. het fixen van bugs, het updaten van de software en het eventueel door ontwikkelen van de should- en nice to haves.
Bekijk de webshop als een auto. Daar moet ook regelmatig nieuwe benzine in om te kunnen blijven rijden. Zo werkt dat met webshops ook!

De webshop is live, en nu?

Bezoekers op jouw webshop komen niet uit de lucht vallen, laat dat helder zijn. Wel is de doelgroep helder en de webshop daar volledig op ingericht. Nu wordt het tijd om de doelgroep actief te gaan benaderen. De webshop is speciaal voor deze doelgroep ontwikkelt, het zou zonde zijn dat zij deze niet te zien krijgen.

De doelgroep hebben we in de beginfase al goed in kaart gebracht. Hierdoor kunnen we hen heel goed benaderen d.m.v. online marketing. Middels zoekmachine optimalisatie (SEO) en zoekmachine adverteren (SEA) targetten we op jouw doelgroep. Deze online marketing middelen kunnen we zo inrichten en finetunen dat we precies de juiste doelgroep op de webshop krijgen. Door middel van SEA kunnen we de webshop zelfs binnen één dag bovenaan Google krijgen. Lees hier meer over ons online marketing aanbod.

Alles onder één dak, met één aanspreekpunt

Waarom zou je bij Smartscript jouw website of webshop laten maken? Wij ontzorgen jou volledig als het gaat om jouw website of webshop. Van het design, ontwikkelen en onderhoud tot online marketing. Daarnaast draait de webshop op onze eigen servers (hosting) en zorgen dat deze optimaal beveiligd zijn. Alles onder één dak voor jouw website of webshop.

Wilt u advies over een nieuwe Webshop laten maken?

Vraag een gratis advies gesprek aan