Linkbuilding

Linkbuilding, een term die veel wordt gebruikt in de online marketingwereld. Het is onderdeel van zoekmachine optimalisatie (SEO) en is van groot belang voor een linkprofiel. Maar, wat is linkbuilding nou precies en wat komt er allemaal bij kijken? Wij leggen het uit!

Bas

Ik help je graag verder!

  • LINKBUILDING SPECIALIST
  • NIEUWSTE TECHNIEKEN
  • ÉÉN SPECIALISTISCH TEAM
  • PASSEND BIJ JOUW POTENTIËLE KLANTEN

56%

Gemiddelde stijging van Google posities per klant.

288%

Gemiddelde Bezoekersaantal Stijging Per Klant

400%

Gemiddelde conversiestijging per klant.

2.566.765

Aantal vertoningen per maand

+/-4

Cursussen per jaar

* Bovenstaande cijfers zijn gebaseerd op januari 2020

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is een methode, binnen zoekmachine optimalisatie (SEO), om websites hoger te krijgen in Google. De definitie van linkbuilding is: een SEO techniek waarbij interne en externe links worden gelegd naar een bepaalde website, webshop en/of pagina. Het doel is om deze website, webshop en/of pagina hoger te krijgen in Google.

Om dieper in te gaan op linkbuilding, splitsen we het begrip op. Er is namelijk sprake van interne en externe linkbuilding. Beide hebben hetzelfde doel, namelijk hoger komen in Google. Toch verschillen de twee begrippen veel van elkaar.

Interne linkbuilding

De interne linkbuilding gebeurt op jouw eigen website, webshop en/of pagina. Bezoekers moeten de mogelijkheid hebben om makkelijk op verschillende pagina’s te komen binnen jouw website en/of webshop. Dit wordt ook wel de linkstructuur van jouw website genoemd. Er ontstaat een soort ‘web’ op jouw website, waarin alle URL’s met elkaar verbonden zijn. Door veel interne links te plaatsen op jouw website, ontstaat er een goede linkstructuur. Google vangt dit positief op, waardeert dit en beloont dit door jouw website hoger in Google te plaatsen.

Externe linkbuilding

De externe linkbuilding gebeurt buiten jouw eigen website, webshop en/of pagina. Externe linkbuilding is het krijgen van links op andere websites die verwijzen naar jouw website. Op die manier bouw je ‘autoriteit’ op. In andere woorden is dat het opbouwen van een belangrijke en grote website volgens Google.

Nu zal je denken, hoe meer links, hoe beter. Niet dus! Google kijkt naar de kwaliteit van de links die naar jouw website verwijzen. Bij kwaliteit van een website kijkt Google naar de optimalisatie van een website. Hoe hoger de kwaliteit van de links zijn, hoe beter dit is om jouw website hoger te krijgen in Google. Hoe meer autoriteit een website uitstraalt, hoe meer Google dit oppakt en er zo voor zorgt dat jouw website hoog in Google komt te staan.

Om een goed voorbeeld te geven op het gebied van online marketing, is een link van Internet Marketing Unie (imu.nl) een waardevolle link voor Google. Deze website straalt autoriteit uit, wat positieve gevolgen heeft voor jouw website.

Linkprofiel

De interne en externe links lijden tot een goede linkstructuur, of een linkprofiel. Het is dus noodzakelijk om een goede linkprofiel op te bouwen, om hoger te scoren in Google. Er wordt geadviseerd op links op te bouwen van relevante websites. De soorten links zijn volledig afhankelijk van het bedrijf, maar er wordt vaak gesproken over zakelijke websites, social media, startpagina’s etc.

Let op: koop GEEN links naar jouw website! Met de huidige techniek komt Google dit te weten, met als gevolg een lagere score in Google. Sterker nog, in extreme gevallen kan dit leiden tot boetes.

Daarnaast is het ook belangrijk om een goede ‘ankertekst’ te hebben. Een ankertekst is het stukje tekst, waarin een link is gekoppeld. Wanneer een bezoeker op de ankertekst klikt, komt de bezoeker op die gekoppelde link. Een ankertekst kan bijvoorbeeld zijn ‘marketing’ of ‘online marketing’, waar de ankertekst verwijst naar een website over (online)marketing.

Linkbuilding tips

Een aantal tips kunnen zorgen voor goede linkbuilding met als gevolg een goed linkprofiel. Vraag huidige klanten om te linken naar jouw website. Hierdoor zijn jouw klanten altijd met jou verbonden en ben je voor hun klant een potentiële klant. Maak daarnaast gebruik van blogs. Blogs zijn de ideale manier om informatie te verschaffen en links te plaatsen. Andere websites nemen hierdoor teksten uit jouw blog over en verwijzen naar jouw website. Startpagina’s en algemene bedrijvensites zijn ook een goede manier om een linkprofiel op te bouwen. Dit kan simpel door jouw website aan te melden bij een startpagina of bedrijvensite.

Wilt u meer informatie ontvangen over linkbuilding?

Wij kijken graag samen naar de mogelijkheden