SEA marketing

Meer traffic halen vanuit zoekmachines en het liefst op korte termijn. SEA marketing is de online marketing vorm om dat te realiseren! Het doel is relevante bezoekers, tegen een zo laag mogelijke prijs en op een zo snel mogelijke manier naar jouw website en/of webshop genereren. Echter, er komt heel veel kijken bij SEA marketing. Op deze pagina wordt alles helder en duidelijk uitgelegd!

Bas

Ik help je graag verder!

  • SEA SPECIALIST
  • HOGERE POSITIE MET JOUW WEBSITE
  • ONDERSTEUNING VAN EEN SPECIALISTISCH TEAM
  • BETER VINDBAAR VOOR JOUW POTENTIËLE KLANTEN

56%

Gemiddelde stijging van Google posities per klant.

288%

Gemiddelde Bezoekersaantal Stijging Per Klant

400%

Gemiddelde conversiestijging per klant.

2.566.765

Aantal vertoningen per maand

+/-4

Cursussen per jaar

* Bovenstaande cijfers zijn gebaseerd op januari 2020 bij nieuwe digitale transitie

Wat is SEA?

SEA staat voor Search Engine Advertising. In het Nederlands is dit ‘zoekmachine adverteren’. SEA is een online marketing vorm, waar een advertentie bovenaan of onderaan, tegen betaling, wordt weergegeven bij een bepaald zoekwoord. Dit gebeurt vooral op de zoekmachines Google Ads en Bing (Microsoft Advertising).

Om een advertentie weer te geven, moet je een campagne starten via Google. Je schrijft een bepaalde advertentie voor een bepaald zoekwoord. Om dat te bepalen, kijk je naar de zoekvolume van het zoekwoord, de concurrentie en de prijs. Een hoog zoekvolume zorgt voor veel potentiële bezoekers naar jouw website en/of webshop. Kijkend naar de concurrentie kan je je onderscheiden door het net iets beter te doen. De prijs is de prijs die je betaalt per klik op de advertentie. Wanneer een persoon op jouw advertentie klikt, betaal jij een X bedrag aan Google. Google geeft jouw een hoge positie in Google, maar in ruil daarvoor betaal jij een X bedrag. De zoekvolume en concurrentie spelen een grote rol in de prijs. Hoe hoger de zoekvolume en concurrentie, hoe hoger de prijs per klik.

SEA vormen

Er wordt vaak alleen uitgegaan van advertenties via Google Ads. Daarmee wordt gedacht aan het icoontje ‘Adv’ in Google, maar er zijn veel meer vormen van SEA marketing.

Google shopping wordt vaak toegepast binnen webshops en het verkopen van artikelen. Hierbij wordt gekeken naar de prijs van het artikel, de kwaliteit en de reviews. Voor webshops is Google een ideale vorm van SEA marketing.

YouTube Advertising is ook een zoekmachine en dat betekent dat daar ook advertenties verschijnen. Dit gebeurt zowel voor een video, na een video of tijdens een video.

Display advertising wordt vaak ook gezien binnen SEA marketing, maar hierbij komt veel meer kijken. Voor meer informatie over display advertising verwijzen we je door naar onze pagina met meer informatie.

Waarom SEA?

Men vraagt zich vaak af waarom er SEA moet worden gevoerd, naast dat mensen vaak al SEO voeren. SEO is namelijk redelijk eenvoudig, gratis en erg effectief! In 2011 heeft Google een eigen onderzoek gehouden over ruim 400 campagnes. Om het beeld te geven van SEA in vergelijking met SEO: 89% van je verkeer komt binnen via SEA, tegenover 11% via SEO. SEA marketing is dus nog effectiever dan SEO, terwijl deskundige SEO prijzen wegens de positieve resultaten.

Naast de effectiviteit, zijn er nog een aantal voordelen bij het gebruik van SEA marketing. Zo betaal je achteraf bij een bepaald doel. Bij het opzetten van een campagne stel je een doel waar je een bepaald budget voor beschikbaar stelt. Pas wanneer dat doel is bereikt betaal je dat bedrag. Te veel of te weinig zal je dus nooit betalen en de kosten heb je dus zelf in de hand. Daarnaast heb je volledige inzicht en invloed op je advertenties. Je kan bijvoorbeeld zoeken per zoekwoord, maar ook per apparaat, regio, campagne en prijs! Daarnaast is SEA marketing een pull strategie. Dat betekent dat een campagne volledig is ingericht op de vraag van de klant. Advertenties via SEA marketing zijn dus altijd gericht op het gewenste zoekresultaat van de consument.

Succesfactoren SEA marketing

Dagelijks worden er ruim 10.000.000.000 zoekopdrachten uitgevoerd op zoekmachines. Met zoekmachines als Google, Bing en YouTUbe is dat ongekend veel. Al eerder werd genoemd dat 89% van al je verkeer naar je website en/of webshop binnenkomt via SEA. SEA is dus dé meest effectieve vorm van online marketing.

Een ander leuk genoemd feitje is de omzet via SEA. Per investeerde euro via SEA, zetten bedrijven gemiddeld 2.200.000 euro om. De reden hiervan is dus die 89%, maar ook de CTR (click through ratio) speelt een grote rol. De CTR geeft de verhouding weer tussen het aantal vertoningen van een advertentie en het aantal kliks. Positie 1 van een zoekwoord heeft een gemiddelde CTR van 31%, gevolgd door positie 2 met 15% en positie 3 met 8%. Deze posities zijn dus enorm belangrijk en hebben een positief effectief op het verkeer naar jouw website en/of webshop.

SEA marketing via Smartscript

Wij zijn een specialist op het gebied van SEA marketing. Met onze jarenlange kennis en ervaring op het gebied van SEA mogen wij onszelf een echte specialist noemen. Ons team van specialisten staat altijd klaar om je te helpen of het opzetten van een SEA campagne.

Over het zelf opzetten van een SEA advertentie wordt vaak erg makkelijk gedacht. Het is simpelweg geen makkelijke klus en wij adviseren om een gespecialiseerd bedrijf in te schakelen! Je kunt gerust al allerlei informatie lezen op onze SEA pagina of door met ons contact op te nemen.

Wil je meer weten over SEA?

Vraag naar de mogelijkheden